top of page

Zuurstoftherapie verbetert geheugen aanzienlijk bij gezonde jonge - èn oudere volwassenen

"Waar had ik mijn sleutel voor het laatst?" Honderd dagen van je leven besteed je aan zoeken. Naar bril, portemonnee of sleutels. Je probeert te herinneren waar je het voor het laatst zag. Waarom heb je dat niet onthouden?

Zuurstof is essentieel voor hersenactiviteit - hersenen vragen ten minste 20% van de zuurstoftoevoer

GEHEUGENPROBLEMEN OF EVEN VERGETEN?

Waar je sleutel is? Eh… – Natuurlijk, soms vergeet je wat. Maar waar overschrijd je de grens van reguliere vergeetachtigheid naar zorgwekkende geheugenproblemen? Een nog belangrijker vraag, is daar iets tegen te doen?


Zuurstof is essentieel voor hersenactiviteit - hersenen vragen ten minste 20% van de zuurstoftoevoer. Wanneer onze hersenen deze toevoer niet krijgen, kan dit leiden tot problemen zoals vermoeidheid, slaapapneu, slechte concentratie, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen, rusteloosheid, depressieve gedachten en een lage drive.


Hoe het toevoegen van zuurstof je algehele cognitieve prestaties positief kan beïnvloeden? In deze blog zullen we de belangrijkste bevindingen uitlichten

Menselijke cellen gebruiken voedingsstoffen uit voedsel èn zuurstof om adenosinetrifosfaat (ATP) te creëren, de energiebron die de cel functie voedt

Onze hersenen kunnen geen energie opslaan en hebben een constante stroom van zuurstof nodig om normaal te kunnen functioneren. Zuurstoftekort kan je alertheid, geheugen en beoordelingsvermogen verminderen. Omstandigheden die het zuurstofgehalte in het bloed kunnen verlagen zijn onder meer:

  • Luchtvervuiling

  • Reizen naar een grotere hoogte

  • Laaggradige ontstekingen die de zuurstoftoevoer naar de cellen belemmeren

  • Het inademen van muffe lucht die minder dan de normale 20-21% zuurstof bevat

  • Veroudering

In verschillende klinische onderzoeken is aangetoond dat zuurstoftherapie de geheugenherinnering en mentale prestaties verbetert bij gezonde actieve jonge volwassenen én bij oudere volwassenen

Bron: Cognitieve prestaties, hyperoxie en hartslag na toediening van zuurstof bij gezonde jonge volwassenen https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10604851/ Nieuw protocol voor hyperbare zuurstoftherapie kan de cognitieve functie van oudere volwassenen verbeteren. Onderzoek gepubliceerd in peer-reviewed tijdschrift Aging



Is jouw frontale kwab nog wel oké?

De frontale kwab, dat is het gedeelte van je brein achter je voorhoofd. Het stukje dat oververhit raakt wanneer je (mentaal) iets te hard gewerkt hebt, en je daar zo’n vage druk of hoofdpijn voelt opkomen. Dat stukje. Het is verantwoordelijk voor je werkgeheugen en voor je geheugen als opslagplaats.




Naarmate het ouder wordt, wordt het al gauw kwetsbaarder. Het veroorzaakt vergeetachtigheid en slordigheid. Het denken gaat niet meer zo makkelijk en snel. Aandacht verslapt snel. Je raakt de draad kwijt, of de weg. Leren gaat minder makkelijk, net als eerder geleerde informatie of evenementen terug ophalen. Weet niet meer waar je auto geparkeerd stond.



Oké – Het is oké, kwijtraker.

Jij hebt waarschijnlijk geen geheugenprobleem, maar bent gewoon wat onhandig en vergeetachtig. Meestal heb je ze toch weer binnen no time teruggevonden.


Probleem – Het kwijtraken wordt een geheugenprobleem zodra je merkt dat het terugvinden steeds meer tijd kost. Je hebt geen idee waar je leesbril ook maar zou kunnen liggen en vindt hem maar met grote moeite terug, terwijl je eerder op een paar vaste plekken checkte en hem altijd wel ergens tegenkwam. Dat is een sterke achteruitgang, en een probleem.


En ja: het kan heel goed dat je dit soort dingen nu al meemaakt, terwijl je jezelf toch echt nog niet als iemand met een bejaarde frontale kwab hebt beschouwd. Iets vergeten is ook menselijk; je brein is geen machine.


Maar waarom zou je niet ongeacht leeftijd je geheugen willen verbeteren of de goede werking willen behouden als dat heel eenvoudig mogelijk zou zijn?


In tegenstelling tot wat men vroeger dacht, kunnen we ons geheugen tot op hoge leeftijd blijven verbeteren en zuurstof speelt daarin een hoofdrol!

  • Voldoende beweging is belangrijk, omdat het de doorbloeding van de hersenen vergroot en daarmee zorgt voor versterking van de hersencellen en weefsels.

  • En op het gebied van voeding spelen waarschijnlijk vitamine B1, B6, B11, B12 , C, E en K een positieve rol, evenals de sporenelementen magnesium, ijzer, jodium en zink, hoewel het precieze effect van deze stoffen op de hersenen vaak niet wetenschappelijk bewezen is.

  • Aangetoond is wel dat omega-3-vetzuren (vette vis, lijnzaadolie) het geheugen verbeteren, omdat ze helpen om ontstekingen in het brein te voorkomen.

  • En willen we specifiek het kortetermijngeheugen aanpakken, dan moeten we oefeningen doen die daarop gericht zijn. Dus, veel bestellingen opnemen wanneer we problemen hebben met het onthouden van een bestelling. Trek er dus op uit, want voldoende beweging en sociale contacten zijn belangrijk om het kortetermijngeheugen te trainen.

  • Maar het vermogen van het lichaam om zuurstof van de longen naar de cellen over te brengen, is misschien wel de belangrijkste factor in het al dan niet gezond leven. Dit overdrachtsmechanisme raakt beschadigd met de leeftijd, en dan neemt de vatbaarheid voor ziekte toe. Oefening met zuurstoftherapie (EWOT) helpt het lichaam bij het herstellen van dit vitale mechanisme.


VOEG ZUURSTOF TOE AAN BEWEGEN VOOR MEER EFFECT

EWOT staat voor "Exercise with oxygen therapy". Je hersenen en zenuwstelsel hebben brandstof nodig, niet alleen om te overleven, maar ook om efficiënt signalen te ontvangen en door te geven - hun eigenlijke doel.
EWOT staat voor "Exercise with oxygen therapy". Je hersenen en zenuwstelsel hebben brandstof nodig, niet alleen om te overleven, maar ook om efficiënt signalen te ontvangen en door te geven - hun eigenlijke doel.

Blijf alert met zuurstoftraining - Exercise With Oxygen Therapy

Elke ademhaling die je neemt, wordt omgezet in energie

Elk jaar, vanaf het moment dat je geboren bent, verliest je lichaam 1% van zijn vermogen om zuurstof te gebruiken. Tegen de tijd dat je 40 jaar oud bent, heb je 40% van je vermogen om zuurstof te gebruiken verloren. Door oefening met zuurstof te gebruiken, kun je de zuurstoftoevoer en dus de werking van het zenuwstelsel verbeteren.


Als je cellen te weinig zuurstof krijgen, produceren ze minder energie. Als je cellen meer energie nodig hebben, gebruiken ze meer zuurstof. Dat is de reden waarom je ademhalingssnelheid toeneemt als je traint.


De resultaten bevestigen dat het toedienen van zuurstof de cognitieve prestaties aanzienlijk verbetert boven die bij inademing van gewone lucht. Proefpersonen die zuurstof kregen, herinnerden zich meer woorden en hadden snellere reactietijden. BRON https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10604851/


Het probleem is dat wanneer je ouder wordt, de zuurstofdruk daalt. Dus hoewel het zuurstofvolume hetzelfde kan blijven en het lijkt alsof je genoeg zuurstof krijgt, kun je een zuurstoftekort hebben omdat er niet genoeg druk is om het zuurstofvolume optimaal te benutten.

De doorbraak van EWOT is dat het de arteriële druk naar jeugdige niveaus verhoogt; het gaat alleen om het inademen van hoge niveaus van zuurstof tijdens het sporten. Oefening verhoogt de bloedsomloop, waardoor er een grotere druk ontstaat om zuurstof in de haarvaten te pompen

Door het hogere zuurstofniveau in de longen ontstaat meer stuwkracht om de zuurstof de longhaarvaten in te drijven. Door de lichamelijke inspanning versnelt de bloedsomloop, waardoor er meer zuurstof wordt getransporteerd. De toename van de druk vergemakkelijkt de reparatie van het overdrachtsmechanisme.


Zuurstoftherapie is effectief niet alleen voor je brein maar voor elke denkbare aandoening. Waarom? Omdat het de afgifte verbetert van zuurstof - de meest essentiële stof voor het levensbehoud en herstel van weefsel.


Studies hebben aangetoond dat zuurstof helpt bij:

  • Hersenactiviteit te stimuleren

  • Geheugencapaciteit te vergroten

  • Betere doorbloeding - cardiovasculaire activiteit

  • Concentratie versterken

  • Stress te verminderen

  • Angsten te verminderen

  • Spanningshoofdpijn te verlichten

  • Afname van ontstekingen

  • Het energieniveau te verhogen

  • Kracht te verbeteren

  • Uithoudingsvermogen op te bouwen

  • Ontgiften

  • Onregelmatige slaappatronen te verhelpen

  • Ophoping van melkzuur voorkomen

  • Het immuunsysteem versterken

 

Ook profiteren van een van de krachtigste natuurlijke geneesmiddelen?

Bel ons vandaag nog voor meer informatie over ontstekingsremmende zuurstoftherapie. Of maak vrijblijvend een afspraak in een van onze DEMO&ADVIES CENTRA voor EWOT - in Monster (ZH) of Lunteren (GLD)


Was je al overtuigd van het nut van extra zuurstof?

Ga dan snel van start. Het is een leuke en low-impact oefening die je eenvoudig thuis op een hometrainer of loopband kan doen om je fysieke en mentale gezondheid te verbeteren. Het beste van alles is dat je niet naar buiten hoeft om het te doen, dus er zijn geen excuses op basis van het weer. Word fit en gezond door vandaag nog aan je EWOT routine te beginnen. Bestel hier je eigen zuurstofset EWOT&HOME




Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page